Gaming bransjen har opplevd en kraftiv vekst de siste årene, noe som har resultert i en rekke spennende arbeidsmuligheter for både faglærte- og ufaglærte arbeidstakere. En av jobbene som har blitt svært populær blant unge er gaming kundeservice. Noe av hemmeligheten bak gaming jobber er at de tilbyr muligheten til å reise utenlands.
Etterhvert som internasjonale betting- og spillselskaper har økt sitt omfang har behovet for hardtarbeide kundeservice arbeidere økt tilsvarende. Derfor har mange selskaper begynt å opprette egne kundeservice senter på steder som Malta og Kypros, der man kan bli en del av en bransje som er i kraftig vekst, samt som kan by på en rekke spennende muligheter.
Hva innebærer en gaming kundeservice jobb?
Vi kan skrive mye om hvor spennende iGaming bransjen er, men det hjelper lite dersom du ikke vet hva en slik jobb faktisk innebærer. Derfor skal vi se litt mer på hva du kan forvente dersom du ønsker å søke en jobb som kundeservicearbeider innen gaming bransjen. Dette kan nemlig være en jobb litt utenom det vanlige.
Som kundeservice medarbeider innen iGaming vil du primært bidra kunder (spillere) med dagligdagse problemstillinger knyttet til deres spillerkonto. Dette kan være overføring av penger, innløsning av bonuser og tekniske problemer knyttet til plattformen for øvrig. Her er det viktig å huske at det norske spillmarkedet alene omsetter for mer enn 50 milliarder årlig, så det er mange spillere, og enda flere transaksjoner.
Litt variabelt fra selskap til selskap, men i de fleste tilfeller vil kommunikasjon med spillere være skriftlig. Dette betyr at du vil arbeide gjennom en live chat eller email, men det er også noen som tilbyr telefon, så dette kan være lurt å undersøke før du søker dersom du er i tvil på dette. Skulle ikke gaming kundeservice være noe for deg, kan gaming bransjen by på administrative jobber som regnskap, HR og en rekke andre muligheter.
Lønn og fordeler
En av de viktigste punktene når man skal søke ny jobb er selvfølgelig lønn. Denne kan variere noe basert på tidligere erfaring og utdanning, men de fleste kundebehandlere kan ta utgangspunkt i en startlønn på minst 350.000 kroner årlig. Her er det viktig å huske at de fleste stillingene er i utlandet, så dette kan by på høyere kjøpekraft enn én tilsvarende lønn i Norge.
Imidlertid er det gjerne fordelene disse selskapene kan by på som gjør slike stillinger så attraktive. For å gjøre det spennende å flytte til et sted som Malta byr nemlig mange av de store selskapene på en rekke muligheter og fordeler både i- og utenfor arbeidstiden. Noen av fordelene man ken forvente er støtte til relevant utdanning, muligheten for trening i arbeidstiden, tilgang til store campus med flere fritidstilbud og et svært internasjonalt miljø. Denne typen jobb kan være en utmerket entry til en internasjonal bransje i kraftig vekst, noe som kan være utmerket for unge arbeidstakere på jakt etter noe nytt og spennende utenfor de vanlige stillingene man finner hos norske arbeidstakere hjemme eller på nett.